Recenzje


"Piotr Król ma z czego brać siłę. Jego obrazy to cały świat, który trudno podjąć słowem czy jakimkolwiek opisem. Wydaje mi się, że jest to osobowość, którą nazwałbym "ze skraju nocy i dnia". Jest bogaty w niesamowicie ciężkie zadanie, które na drodze swej spiętrzył, by wyrazić wizję świata. Świat zawsze był chory i szaleńcy na pewno dlatego usiłowali go reperować, oddzielając mięso od kości. Dlatego istnieli Szekspir i Rembrandt. Tyle mam refleksji po obejrzeniu kilku obrazów, których Autor, jeśli się nie rozleci za szybko i będzie pracował, to na pewno uchwyci wyżynę i laury. Dobrze żyć w iluzji, za plecami której być może istnieje prawda. Szczęścia w drodze!"
Paweł Jocz Boulogne, 16 X 2007r.



"Piotr Król należy niewątpliwie do tych artystów, którzy nie ulegają nakazom mody.[...]
Gatunkową jakość malarstwa Piotra Króla charakteryzuje solidność, rzetelność warsztatowa. Z podobną troską o jakość malarskiego rzemiosła spotykamy się niezwykle rzadko. Nie idzie tu o dokładność świata przedstawionego, ale o sam malarski proceder. Imponującej rzetelności warsztatu malarskiego nie można rozumieć u Piotr Króla jako wartości samoistnej. Wynika ona konsekwentnie z programu estetycznego artysty, środki wyrazowe cechuje troska o określona przedmiotowość, o wyraźny ład i zwartość kompozycji.[...]
Ten podany przeze mnie niepełny zestaw cech malarstwa Piotr Króla wystarczy zapewne, aby ze szczególnym zainteresowaniem zwrócić się do jego sztuki i uznać ją za zjawisko ze wszech miar godne uwagi.[...]
prof. Wiesław Garboliński, 2007r., Łódź



Piotr Król jest malarzem rozpoznawalnym i dobrze rokującym.[...] Malarstwo jego cechuje duża dyscyplina kompozycji i budowy klimatu obrazu.[...] Rysunek i malarstwo charakteryzuje się dużą emocjonalnością i oryginalną paletą barwną, co przy wyżej wspomnianej dyscyplinie powoduje, że obrazy Piotra Króla są tylko jemu przynależne.
Jest rzetelnym i inteligentnym obserwatorem otaczającej nas rzeczywistości. Z tej umiejętności czerpie bodźce i inspiracje twórcze. Artysta jest świadomy tego, co się dzieje na rynku sztuki u nas i na świecie, mimo tego mozolnie szuka własnej drogi i odnoszę wrażenie, że ją znajduje. Jego twórczość to interesujące zjawisko artystyczne i dojrzała oferta dla tych, którzy szukają odskoczni od zgiełku cywilizacji i dyktatury mediów. Warto się zatrzymać przed jego obrazami i zastanowić się nad propozycją artysty."
prof. Stanisław Wieczorek, 21 XI 2007r., Jabłonna 

 

 

Królestwo malarstwa

Obrazy Piotra Króla są artykulacją jego wewnętrznych przeżyć. Artysta sięga w głąb i przekłada swoje uczucia, które są światem niematerialnym na formy materialne. Młody malarz posiada niebywałą umiejętność kształtowania tego co ukryte i nierozpoznane.  Interesuje go to co jest pod powierzchnią zewnętrznej powłoki naszej egzystencji. Jego obrazy świadczą o wielkiej wrażliwości na otaczający go świat oraz o potrzebie sięgania w głąb. Jeżeli artysta sięga w głąb to odkrywa tam więcej mroku niż jest na powierzchni. Mrok nie oznacza jednak ciemności tylko
rejony zgłębiania nieznanego.

Istotą sztuki tego artysty jest malarstwo, ale nie jest to dyktatura jakiejś plastycznej konwencji tylko zgromadzenie i kultywowanie wybranych idei eksplorujących świat malarstwa.
Mam również wrażenie, że to zanurzanie się w malarstwo nie obezwładnia artystę, to życie jego bogactwo i tajemnice są podmiotem i impulsem jego sztuki.

Każdy nowy obraz Piotra Króla to wędrówka w nieznane. W czasie tej wędrówki artysta zatrzymuje się, obserwuje i jak rasowy badacz rozpoznaje, po czym formułuje swoje refleksje.
Zdumiewająca jest świetlistość jego kompozycji widzianych jakby od wnętrza, od owej głębiny, którą artysta eksploruje. Obrazy pulsują są rozedrgane, promieniują wewnętrznym światłem. Piękny "Totem" jest kwintesencją tej emanującej świetlistości i pulsującej żywej
materii.

Piotr Król należy do gatunku artystów osobnych, nikogo nie naśladuje. Jego obrazy są jak samorodne zjawiska świecące swoim światłem i podobnie jak klejnoty, promieniują niebywałą świetlistością. Jego obrazy cechują się szlachetną urodą, nie ma tutaj upiększeń, połowiczności
jest natomiast świadomość i wytrawna malarska robota.

Obrazy młodego artysty posiadają jakąś trudną do określenia elektryczność, która eksploduje malarskimi fajerwerkami. Ale te fajerwerki nie tworzą ornamentu, dekoracji, są natomiast
jakąś niespotykaną energetyką tego szlachetnego malarstwa.

Piotr Król zanurza się w nieznane głębiny, ale swoim malarstwem wznosi się na szczyty warsztatowej perfekcji. Z jego opalizujących i energetycznych obrazów emanuje kultura artystyczna. Nie ma w tym
malarstwie nadmiaru raczej niedosyt jak w hipnotycznym i metafizycznym obrazie "Układanka".

Artysta to ktoś szczególny; ktoś  kto więcej czuje, i do którego docierają impulsy nadprzyrodzone, niedostępne innym. Z tych impulsów często tajemniczych dla samego autora; ze swojej wrażliwości oraz dzięki talentowi buduje malarz królestwo swojej sztuki. Artysta musi również
ocalić w sobie wrażliwość najczystszą, dziecięcą i tak jak mała dziewczynka z obrazu "Ikar"
zobaczyć to czego nie są w stanie dostrzec dorośli.
Waldemar Giza
www.galeriagiza.pl